အေျခခံဥပေဒအရ အာဏာလႊဲေျပာင္းေပးျခင္း


ဒီမိုကေရစီႏိုင္ငံေတြမွာ ေရြးေကာက္ပြဲၿပီးသြားရင္ အႏိုင္ရပါတီကို အာဏာလႊဲေပးရပါတယ္။ ဥပေဒျပဳေရးအာဏာ၊ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအာဏာ၊ တရားစီရင္ေရးအာဏာ အစရွိတဲ့ အာဏာသံုးရပ္စလံုးကို လႊဲေျပာင္းေပးရျခင္းျဖစ္ပါတယ္။ ၂၀၁၆ခုႏွစ္ ဘယ္ေန႔ဘယ္ရက္မွာ အာဏာလႊဲေျပာင္းျခင္း အခမ္းအနားဆိုတာမ်ိဳး က်င္းပၿပီး အာဏာလႊဲေပးတာေတာ့ မဟုတ္ပါဘူး။ ၂၀၀၈ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံ ဥပေဒအရ အႏိုင္ရပါတီဟာ အဲဒီအာဏာသံုးရပ္ကို ဘယ္လိုလႊဲေျပာင္းရယူခြင့္ရွိသလဲဆိုတာ ေဖာ္ျပလိုက္ရပါတယ္။ ယခု အပိုင္း(၁)မွာေတာ့ ျပည္ေထာင္စုအဆင့္ပိုင္းကို ေဖာ္ျပထားတာျဖစ္ၿပီး အပိုင္း(၂)မွာေတာ့ တိုင္းေဒသႀကီး သို႔မဟုတ္ ျပည္နယ္အဆင့္ကို ေဖာ္ျပသြားမွာျဖစ္ပါတယ္။



ဥပေဒျပဳေရးအာဏာ

တစ္ႏိုင္ငံလံုးက ျပည္သူေတြ လိုက္နာရမယ့္ ဥပေဒကို ျပဌာန္းပိုင္ခြင့္ရွိသူမ်ား တစ္နည္းအားျဖင့္ ဥပေဒျပဳေရးအာဏာကို ရရွိထားတဲ့ သူေတြကေတာ့ လႊတ္ေတာ္ေရာက္ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ေတြပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ျပည္သူေတြက ေရြးခ်ယ္တင္ေျမွာက္လိုက္တဲ့ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ေတြအားလံုးဟာ လႊတ္ေတာ္ထဲကို ေရာက္သြားၾကမွာျဖစ္ၿပီး က်မ္းသစၥာ က်ိန္ဆိုၿပီးတာနဲ႔ ဥပေဒျပဳေရး အာဏာကို သူတို႔ ရရွိသြားၾကၿပီျဖစ္ပါတယ္။ အေျခခံဥပေဒ ပုဒ္မ ၁၂၃ အရ ေရြးေကာက္ပြဲအၿပီး ရက္ေပါင္း ၉၀ အၾကာမွာ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ အစည္းအေ၀း က်င္းပရပါ့မယ္။ ပုဒ္မ ၁၅၄ အရ အမ်ိဳးသားလႊတ္ေတာ္ သက္တမ္း စတင္သည့္ေန႔ရက္ဟာ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္သက္တမ္း စတင္သည့္ေန႔ရက္ ျဖစ္သည္၊ အမ်ိဳးသားလႊတ္ေတာ္ ပထမအႀကိမ္ပံုမွန္အစည္းအေ၀းကို ယင္းလႊတ္ေတာ္သက္တမ္း စတင္သည့္ေန႔မွ ၇ ရက္အတြင္း က်င္းပရမည္ဆိုၿပီး ျပဌာန္းထားတာေၾကာင့္ အမ်ိဳးသားလႊတ္ေတာ္ကို ေရာက္ရွိသြားတဲ့ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ေလာင္းေတြဟာလည္း လႊတ္ေတာ္အစည္းအေ၀းမွာ က်မ္းသစၥာ က်ိန္ဆိုၿပီးတာနဲ႔ သူတို႔ဟာလည္း ဥပေဒျပဳေရးအာဏာကို သူတို႔ရရွိသြားပါၿပီ။ ဥပေဒတစ္ရပ္ အတည္ျပဳဖို႔ကေတာ့ အမ်ိဳးသားလႊတ္ေတာ္နဲ႔ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ ႏွစ္ရပ္စလံုး သေဘာတူမွသာ အတည္ျဖစ္ပါလိမ့္မယ္။

အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအာဏာ

အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအာဏာကေတာ့ အစိုးရအဖြဲ႕က ရရွိမယ့္အာဏာျဖစ္ပါတယ္။ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံ ဥပေဒအရ အစိုးရအဖြဲ႕ကို ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတက ဖြဲ႕စည္းပါတယ္။ ျပည္သူေတြက ေရြးေကာက္တင္ေျမလႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ေတြက ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတကို ေရြးခ်ယ္ပါတယ္။ ဒီလိုနည္းနဲ႔ ကၽြန္ေတာ္တို႔ႏိုင္ငံ သမၼတကို သြယ္၀ိုက္ေရြးခ်ယ္ေသာစနစ္ကို က်င့္သံုးထားပါတယ္။

(က) ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတတင္ေျမွာက္ျခင္း

ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ ပုဒ္မ ၆၀ (ဂ) အရ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ပထမအႀကိမ္အစည္းအေ၀းမွာ ဒုသမၼတတစ္ဦးကို ေရြးခ်ယ္တင္ေျမွာက္ရပါမယ္။ အမ်ိဳးသားလႊတ္ေတာ္ကလည္း ထိုနည္းတူစြာ ဒုသမၼတတစ္ဦးကို ေရြးေကာက္တင္ေျမွာက္မွာျဖစ္ပါတယ္။ ဒါ့အျပင္ တပ္မေတာ္ကလည္း ဒုသမၼတတစ္ဦးကို ေရြးေကာက္ တင္ေျမွာက္မွာ ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီအစုအဖြဲ႕ သံုးဖြဲ႕က တင္ေျမွာက္တဲ့ ဒုသမၼတေတြဟာ သမၼတအရည္အခ်င္းနဲ႔ညီမညီ တစ္နည္းအားျဖင့္ အေျခခံဥပေဒ ပုဒ္မ ၅၉ နဲ႔ ညီမညီကိုေတာ့ စိစစ္ေရးအဖြဲ႕က စိစစ္ပါလိမ့္မယ္။ အဲဒီစိစစ္ေရးအဖြဲ႕မွာေတာ့ အဖြဲ႕၀င္ (၇)ဦး ပါ၀င္ပါတယ္။  ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ဥကၠဌနဲ႔ ဒုဥကၠဌ၊ အမ်ိဳးသားလႊတ္ေတာ္ ဥကၠဌနဲ႔ဒုဥကၠဌ၊ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္တစ္ဦး၊ အမ်ိဳးသားလႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္တစ္ဦးနဲ႔ တပ္မေတာ္သားကိုယ္စားလွယ္ တစ္ဦး တို႔ျဖစ္ပါတယ္။

ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ ပုဒ္မ ၆၀ (ဂ)အရ ဒုသမၼတသံုးဦးအနက္ တစ္ဦးကို ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတ အျဖစ္ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္က လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ေတြက ဆႏၵမဲေပး ေရြးခ်ယ္တင္ေျမွာက္ ရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီေနရာမွာ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္မွာ ပါ၀င္ေနတဲ့ကိုယ္စားလွယ္အေရအတြက္ဟာ အႏိုင္ရပါတီကလူေတြပဲ ျဖစ္ေနမွာဆိုေတာ့ အႏိုင္ရပါတီက သေဘာက်တဲ့ဒုသမၼတကပဲ ႏိုင္ငံေတာ္ သမၼတ ျဖစ္သြားပါလိမ့္မယ္။

(ခ) ျပည္ေထာင္စုအစိုးရအဖြဲ႕ဖြဲ႕စည္းျခင္း

ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတ၊ ဒုသမၼတ၊ ျပည္ေထာင္စု၀န္ႀကီးမ်ားနဲ႔ ျပည္ေထာင္စုေရွ႕ေနခ်ဳပ္ ပါ၀င္တဲ့ အစုအဖြဲ႕ကို ျပည္ေထာင္စုအစိုးရအဖြဲ႕ဆိုၿပီး သတ္မွတ္ပါတယ္။

ျပည္ေထာင္စု၀န္ႀကီး၊ ဒု၀န္ႀကီးမ်ား ခန္႔အပ္ျခင္း

ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတနဲ႔ ဒုသမၼတကိုေတာ့ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္က ေရြးခ်ယ္ခန္႔အပ္ၿပီးေနာက္မွာ ေတာ့ ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတဟာ ျပည္ေထာင္စု၀န္ႀကီးမ်ားကို ေရြးခ်ယ္ခန္႔အပ္ တာ၀န္ေပးႏိုင္သြားပါၿပီ။ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ ပုဒ္မ ၂၃၂ နဲ႔ ညီညြတ္ျပည့္စံုသူမ်ားကို ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတက ၀န္ႀကီးအျဖစ္ ခန္႔အပ္ပိုင္ခြင့္ရွိပါတယ္။  က်န္းမာေရး၀န္ႀကီးဌာန ၀န္ႀကီးအျဖစ္ ဦးဘယ္သူ၊ ပညာေရး၀န္ႀကီးဌာန ၀န္ႀကီးအျဖစ္ ေဒၚဘယ္သူ စသည္ျဖင့္ ခန္႔အပ္လို႔ရပါတယ္။ အေျခခံဥပေဒ ပုဒ္မ ၂၃၂ (ဃ)အရ ျပည္ေထာင္စု၀န္ႀကီး၏ အရည္အခ်င္းနဲ႔မျပည့္စံုေၾကာင္း အထင္အရွားမျပႏိုင္ဘူးဆိုရင္ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္ဟာ ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတက အမည္စာရင္းတင္သြင္းတဲ့ပုဂၢိဳလ္ကို ျပည္ေထာင္စု ၀န္ႀကီးအျဖစ္ ခန္႔အပ္တာ၀န္ေပးျခင္းကို ျငင္းပယ္ခြင့္မရွိျပန္ပါဘူး။ ၀န္ႀကီးဌာနအသီးသီးအတြက္ ၀န္ႀကီးေတြခန္႔အပ္ၿပီးသြားခ်ိန္မွာေတာ့ ႏုိင္ငံေတာ္သမၼတဟာ ဒုတိယ၀န္ႀကီးမ်ားကို ခန္႔အပ္တာ၀န္ ေပးျခင္းကို ဆက္လက္လုုပ္ေဆာင္ရမွာျဖစ္ပါတယ္။ ဒီေနရာမွာ ၀န္ႀကီး သို႔မဟုတ္ ဒု၀န္ႀကီးေတြဟာ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ထဲဲကျဖစ္ေစ၊ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္မဟုတ္သူမ်ားထဲကျဖစ္ေစ ေရြးခ်ယ္လို႔ ရပါတယ္။

ျပည္ေထာင္စုေရွ႕ေနခ်ဳပ္ခန္႔အပ္ျခင္း

၀န္ႀကီးေတြ၊ ဒု၀န္ႀကီးေတြ ခန္႔အပ္ၿပီးခ်ိန္မွာေတာ့ ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတက ဥပေဒအႀကံဥာဏ္ေတြရယူႏိုင္ဖို႔၊ ဥေပဒဆိုင္ရာ တာ၀န္ေတြ ေပးအပ္ႏိုင္ဖို႔ ဆိုၿပီး လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ျဖစ္ေစ၊ ကိုယ္စားလွယ္မဟုတ္သူကိုျဖစ္ေစ ျပည္ေထာင္စုေရွ႕ေနခ်ဳပ္ အေနနဲ႔ ခန္႔အပ္တာ၀န္ေပးရပါ့မယ္။ (ပုဒ္မ ၂၃၇) ဒီေနရာမွာလည္း အရည္အခ်င္းမကိုက္ညီေၾကာင္း အထင္အရွား မျပႏိုင္ဘူးဆိုရင္ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္ဟာ ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတက အမည္စာရင္းတင္သြင္းတဲ့ ျပည္ေထာင္စုေရွ႕ေနခ်ဳပ္ကို ျငင္းပယ္ပိုင္ခြင့္မရွိပါဘူး။ ျပည္ေထာင္စုေရွ႕ေနခ်ဳပ္ ခန္႔အပ္ၿပီးေနာက္ ဒုတိယ ေရွ႕ေနခ်ဳပ္ကိုလည္း ထိုနည္းတူစြာ ခန္႔အပ္ရဦးမွာျဖစ္ပါတယ္။

ႏိုင္ငံေတာ္၏ ရသံုးစာရင္းကို ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္ကို တင္ျပႏိုင္ဖို႔ ျပည္ေထာင္စုစာရင္းစစ္ခ်ဳပ္ႏွင့္ ဒုတိယစာရင္းစစ္ခ်ဳပ္၊ ႏိုင္ငံ့၀န္ထမ္းေရြးခ်ယ္ေလ့က်င့္ေရးအတြက္ ျပည္ေထာင္စုရာထူူး၀န္အဖြဲ႕ စသည္တို႔ကိုလည္း ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတက ေရြးခ်ယ္ ခန္႔အပ္ရမွာျဖစ္ပါတယ္။

တရားစီရင္ေရးအာဏာ

ႏိုင္ငံေတာ္ရဲ႕ အျမင့္ဆံုးတရားရံုးျဖစ္တဲ့ ျပည္ေထာင္စုတရားလႊတ္ေတာ္ခ်ဳပ္၊ အဆိုပါ ျပည္ေထာင္စုတရားလႊတ္ေတာ္ခ်ဳပ္ရဲ႕ အႀကီးအမွဴးျဖစ္ေသာ ျပည္ေထာင္စုတရားသူႀကီးခ်ဳပ္ကိုလည္း ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတကပဲ ခန္႔အပ္တာ၀န္ေပးမွာျဖစ္ပါတယ္။ ထံုးစံအတိုင္း အရည္အခ်င္းမျပည့္စံုေၾကာင္း အထင္အရွားမျပႏိုင္ရင္ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္က ျငင္းပယ္ပိုင္ခြင့္မရွိပါဘူး။ ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတနဲ႔ ျပည္ေထာင္စုတရားသူႀကီးခ်ဳပ္တို႔ ႏွစ္ဦးဆိုင္ ညိွႏိွုင္းၿပီး ျပည္ေထာင္စုတရားလႊတ္ေတာ္ခ်ဳပ္ တရားသူႀကီး အမ်ားဆံုး ၁၀ ဦးကို ဆက္လက္ၿပီး ခန္႔အပ္မွာျဖစ္ပါတယ္။

ဆက္လက္ၿပီး ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတ၊ ျပည္ေထာင္စုတရားသူႀကီးခ်ဳပ္၊ တိုင္းေဒသႀကီး သို႔မဟုတ္ ျပည္နယ္၀န္ႀကီးခ်ဳပ္တို႔ (၃) ဦး ညိွႏိႈင္းၿပီး တိုင္းေဒသႀကီး သို႔မဟုတ္ ျပည္နယ္တရားလႊတ္ေတာ္ တရားသူႀကီးခ်ဳပ္ကို ခန္႔အပ္မွာျဖစ္ပါတယ္။ တိုင္းေဒသႀကီး သို႔မဟုတ္ ျပည္နယ္တရားလႊတ္ေတာ္ တရားသူႀကီးခ်ဳပ္နဲ႔ တိုင္းေဒသႀကီး သို႔မဟုတ္ ျပည္နယ္၀န္ႀကီးခ်ဳပ္တို႔ (၂) ဦး ညိႇႏိႈင္းၿပီး တိုင္းေဒသႀကီးတရားလႊတ္ေတာ္ သို႔မဟုတ္ ျပည္နယ္တရားလႊတ္ေတာ္ တရားသူႀကီးေတြကို ေရြးခ်ယ္ ခန္႔အပ္သြားၾကမွာျဖစ္ပါတယ္။

ဤေဆာင္းပါးပါ ေဖာ္ျပသည့္အတိုင္း အာဏာသံုးရပ္ ျမစ္ဖ်ားခံျခင္းသည္ ျပည္သူ႔ထံမွသာ ျဖစ္ပါသည္။ အစိုးရအသစ္တက္လာခ်ိန္တြင္ ယခင္အစိုးရအေဟာင္းမွ အသစ္သို႔ ေရာ့ အာဏာဆိုၿပီး လႊဲေျပာင္းျခင္းမဟုတ္ဘဲ အစိုးရအသစ္အတြက္ အာဏာသံုးရပ္ကို ျပည္သူကသာ အစိုးရအသစ္ထံသို႔ အာဏာလႊဲေျပာင္းေပးျခင္းပင္ ျဖစ္ပါသည္။

တိုင္းေဒသႀကီး (သို႔မဟုတ္) ျပည္နယ္အဆင့္ ဥပေဒျပဳေရးအာဏာ

ေရြးေကာက္ပြဲမွာ ျပည္ေထာင္စုအဆင့္ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္၊ အမ်ိဳးသားလႊတ္ေတာ္ကို ေစလႊတ္မယ့္ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ေတြကို ျပည္သူေတြက ေရြးေကာက္တင္ေျမႇာက္ခဲ့သလို တိုင္းေဒသႀကီး သို႔မဟုတ္ ျပည္နယ္လႊတ္ေတာ္ကို ေစလႊတ္မယ့္ လႊတ္ေတာ္အမတ္ေတြကိုလည္း ျပည္သူေတြကဘဲ မဲထည့္ၿပီး ေစလႊတ္ခဲ့ၾကပါတယ္။ တိုင္းေဒသႀကီး သို႔မဟုတ္ ျပည္နယ္လႊတ္ေတာ္ဟာ ၿမိဳ႕နယ္တစ္ခုလွ်င္ လႊတ္ေတာ္ အမတ္ ၂ ဦးႏႈန္းနဲ႔ ဖြဲ႕စည္းထားပါတယ္။ (ပုဒ္မ ၁၆၁ (က)) ဒါ့အျပင္ လူနည္းစု တိုင္းရင္းသားေတြရဲ႕ အခြင့္အေရး မဆံုးရံႈးေစဖို႔ အဲဒီ တိုင္းေဒသႀကီး သို႔မဟုတ္ ျပည္နယ္တစ္ခုမွာ ေနထိုင္တဲ့့ တိုင္းရင္းသားတစ္စု ရဲ႕ လူဦးေရဟာ ျမန္မာႏိုင္ငံလူဦးေရရဲ႕ ၀.၁ ရာခိုင္ႏႈန္းရဲ႕ အထက္ရွိတယ္ဆိုရင္ အဲဒီတိုင္းရင္းသားလူမ်ိဳးစုက ေရြးေကာက္တင္ေျမွာက္လိုက္တဲ့ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ဟာလည္း တိုင္းေဒသႀကီး သို႔မဟုတ္ ျပည္နယ္ လႊတ္ေတာ္မွာ ပါရွိေနမွာျဖစ္ပါတယ္။ (ပုဒ္မ ၁၆၁ (ခ)) ခၽြင္းခ်က္အေနနဲ႔ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရ ေဒသေတြေတာ့ မပါပါဘူး။ ဥပမာအေနနဲ႔ နာဂကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရေဒသမွာ နာဂ တိုင္းရင္းသားလူမ်ိဳးရဲ႕ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စား လွယ္ဟာ အဲဒီတိုင္းေဒသႀကီး သို႔မဟုတ္ ျပည္နယ္ လႊတ္ေတာ္ထဲမွာ ပါ၀င္စရာမလိုေတာ့ပါဘူး။ ဥပမာ စစ္ကိုင္းတိုင္းေဒသႀကီးမွာ ၿမိဳ႕နယ္ (၃၇)ၿမိဳ႕နယ္ရွိမယ္၊ ၀.၁ရာခိုင္ႏႈန္းေက်ာ္တဲ့ တိုင္းရင္းသားက ခ်င္းနဲ႔ ရွမ္း ရွိမယ္ဆိုရင္ စစ္ကိုင္းတိုင္းေဒသႀကီးလႊတ္ေတာ္မွာ ျပည္သူကတင္ေျမႇာက္တဲ့ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ (၇၄)ဦး၊ တိုင္းရင္းသားလႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္(၂)ဦး၊ သံုးပံုတစ္ပံုကို တပ္မေတာ္က ရယူထားေတာ့ တပ္မေတာ္ကကိုယ္စားလွယ္ ၂၅ ဦး စုစုေပါင္း ၇၆ ဦးပါ၀င္ပါလိမ့္မယ္။ သို႔ေပမယ့္ နာဂတိုင္းရင္းသား လူမ်ိဳးေတြက်ေတာ့ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရတာမို႔ လႊတ္ေတာ္ထဲမွာ မပါ၀င္ေတာ့ပါဘူး။

တိုင္းေဒသႀကီး သို႔မဟုတ္ ျပည္နယ္လႊတ္ေတာ္ စတင္အသက္၀င္တဲ့ေန႔ဟာ ျပည္သူ႕႔လႊတ္ေတာ္ သက္တမ္းစတင္တဲ့ေန႔ပဲျဖစ္ပါတယ္။ (ပုဒ္မ ၁၇၁) တိုင္းေဒသႀကီး သို႔မဟုတ္ ျပည္နယ္ လႊတ္ေတာ္ အစည္းအေ၀းေတြမွာ ျပဳလုပ္ႏိုင္တဲ့ အဓိကအလုပ္ကေတာ့ ဥပေဒၾကမ္းေတြ အတည္ျပဳဖို႔ပဲျဖစ္ပါတယ္။ သို႔ေပမယ့္ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ ဇယား(၂) မွာ ေဖာ္ျပထားတဲ့ ဥပေဒျပဳစာရင္းပါ ကိစၥရပ္ေတြနဲ႔ ဆိုင္တဲ့ ဥပေဒေတြကိုဘဲ လႊတ္ေတာ္ေတြက ေရးဆြဲအတည္ျပဳခြင့္ရွိပါတယ္။ (ပုဒ္မ ၁၈၈)  အဲဒီလို ျပဌာန္းလိုက္တဲ့ ဥပေဒဟာ အဲဒီ တိုင္းေဒသႀကီးတစ္ခုလံုး သို႔မဟုတ္ တစ္စိတ္တစ္ေဒသကို အာဏာ သက္ေရာက္ပိုင္ခြင့္ရွိပါတယ္။ ဥပမာ ဧရာ၀တီတိုင္းေဒသႀကီးမွာ လယ္ယာစိုက္ပ်ိဳးေရးတြင္ ဓာတုပိုးသတ္ေဆးမသံုးစြဲရဆိုၿပီး ကန္႔သတ္တဲ့ ဥပေဒတစ္ရပ္ ျပဌာန္းရင္ အဲဒီဥပေဒကို ဧရာ၀တီတိုင္းေဒသႀကီးက ျပည္သူေတြ လိုက္နာရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ရန္ကုန္တိုင္းက ျပည္သူေတြနဲ႔ မဆိုင္ပါဘူး။

တိုင္းေဒသႀကီး သို႔မဟုတ္ ျပည္နယ္အဆင့္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအာဏာ

ဒီအုပ္ခ်ဳပ္ေရးအာဏာကေတာ့ တိုင္းေဒသႀကီး သို႔မဟုတ္ ျပည္နယ္အစိုးရအဖြဲ႕က ရရွိမယ့္ အာဏာပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ တိုင္းေဒသႀကီး သို႔မဟုတ္ ျပည္နယ္အစိုးရအဖြဲ႕ဆိုတာ ၀န္ႀကီးခ်ဳပ္၊ ၀န္ႀကီးေတြနဲ႔ ဥပေဒခ်ဳပ္ စတဲ့ ပုဂၢိဳလ္ေတြနဲ႔ဖြဲ႕စည္းထားတဲ့ အဖြဲ႕ပဲျဖစ္ပါတယ္။

၀န္ႀကီးခ်ဳပ္ ခန္႔အပ္ျခင္း

တိုင္းေဒသႀကီး သို႔မဟုတ္ ျပည္နယ္အစိုးရအဖြဲ႕ရဲ႕ ဥေသွ်ာင္ျဖစ္တဲ့ ၀န္ႀကီးခ်ဳပ္ကို တိုင္းေဒသႀကီး သို႔မဟုတ္ ျပည္နယ္လႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္ထဲက ၀န္ႀကီးခ်ဳပ္အရည္အခ်င္းနဲ႔ ျပည့္စံုသူကို ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတက ေရြးခ်ယ္ၿပီး ၀န္ႀကီးခ်ဳပ္အေနနဲ႔ ခန္႔အပ္ပါတယ္။ (ပုဒ္မ ၂၆၁ (ခ)) ဒီေနရာမွာ ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတက ခန္႔အပ္လိုတဲ့ ၀န္ႀကီးခ်ဳပ္ဟာ သတ္မွတ္ထားတဲ့အရည္အခ်င္းေတြနဲ႔ မျပည့္စံုဘူးဆိုၿပီး အေထာက္အထားမျပႏိုင္ရင္ အဲဒီ တိုင္းေဒသႀကီးသို႔မဟုတ္ ျပည္နယ္လႊတ္ေတာ္ဟာ ႏုိင္ငံေတာ္သမၼတက ခန္႔အပ္လိုတဲ့ ၀န္ႀကီးခ်ဳပ္ကို ျငင္းပယ္ပိုင္ခြင့္ မရွိျပန္ပါဘူး။ သတ္မွတ္ထားတဲ့အရည္အခ်င္းဆုိတာကလည္း အသက္(၃၅)ႏွစ္ျပည့္ရမယ္၊ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္အရည္အခ်င္းနဲ႔ ကိုက္ညီရမယ္ ဒီေလာက္ပါပဲ။

၀န္ႀကီးမ်ားခန္႔အပ္ျခင္း

တိုင္းေဒသႀကီး သို႔မဟုတ္ ျပည္နယ္၀န္ႀကီးေတြကိုေတာ့ ၀န္ႀကီးခ်ဳပ္ကပဲ ေရြးခ်ယ္ခန္႔အပ္ပါတယ္။ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ဟုတ္သူျဖစ္ေစ၊ မဟုတ္သူျဖစ္ေစ ၀န္ႀကီးအေနနဲ႔ ခန္႔အပ္ဖို႔ အဆိုျပဳပိုင္ခြင့္ ရွိပါတယ္။ (ပုဒ္မ ၂၆၂) သုိ႔ေပမယ့္ နယ္လံု၀န္ႀကီးလို႔ေခၚၾကတဲ့ လံုၿခံဳေရးနဲ႔နယ္စပ္ေရးရာ၀န္ႀကီးကိုေတာ့ ကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္ကပဲ ခန္႔အပ္ပါတယ္။ ၀န္ႀကီးခ်ဳပ္က ခန္႔အပ္လိုတဲ့ ၀န္ႀကီးဟာ အရည္အခ်င္းနဲ႔ မျပည့္စံုေၾကာင္း အေထာက္အထားမျပႏိုင္ရင္ ထံုးစံအတိုင္း လႊတ္ေတာ္က ျငင္းပယ္ပိုင္ခြင့္ မရွိျပန္ပါဘူး။ ဒီလိုနဲ႔ လႊတ္ေတာ္က သေဘာတူညီခ်က္ရထားတဲ့ ၀န္ႀကီးအေလာင္းအလ်ာေတြရဲ႕ စာရင္းကို ၀န္ႀကီးခ်ဳပ္ဟာ ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတထံ ေပးပို႔ရပါမယ္။ သမၼတက အဆိုပါပုဂၢိဳလ္ေတြကို ဘယ္ဌာနရဲ႕၀န္ႀကီးအျဖစ္ ခန္႔အပ္ပါသည္ ဆိုၿပီး တာ၀န္ေပးရမွာျဖစ္ပါတယ္။

ဥပေဒခ်ဳပ္ခန္႔အပ္ျခင္း

တိုင္းေဒသႀကီး သို႔မဟုတ္ ျပည္နယ္၀န္ႀကီးခ်ဳပ္ဟာ သူ႔အတြက္ လိုအပ္တဲ့ ဥပေဒအႀကံဥာဏ္ေတြ ရယူဖို႔နဲ႔ ဥပေဒဆိုင္ရာတာ၀န္ေတြေပးဖို႔ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ဟုတ္သူျဖစ္ေစ မဟုတ္သူျဖစ္ေစ အရည္အခ်င္းျပည့္မီွသူ တစ္ဦးဦးကို ဥပေဒခ်ဳပ္အေနနဲ႔ ခန္႔အပ္ဖို႔ လႊတ္ေတာ္ဆီက သေဘာတူညီခ်က္ယူၿပီး သမၼတထံ တင္ျပရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ခန္႔အပ္တာ၀န္ေပးသူကေတာ့ သမၼတပဲျဖစ္ပါတယ္။

တိုင္းေဒသႀကီး (သို႔မဟုတ္) ျပည္နယ္အဆင့္ တရားစီရင္ေရးအာဏာ

တိုင္းေဒသႀကီး သို႔မဟုတ္ ျပည္နယ္တစ္ခုရဲ႕ တရားစီရင္ေရး ေျဖာင့္မတ္မွန္ကန္ေရးအတြက္ အဓိက အေရးအပါဆံုးက တိုင္းေဒသႀကီးတရားလႊတ္ေတာ္၊ ျပည္နယ္တရားလႊတ္ေတာ္ေတြ ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီ တရားလႊတ္ေတာ္ေတြရဲ႕ အႀကီးအမွဴးကိုေတာ့ တိုင္းေဒသႀကီးတရားလႊတ္ေတာ္တရားသူႀကီးခ်ုပ္ သို႔မဟုတ္ ျပည္နယ္တရားလႊတ္ေတာ္တရားသူႀကီးခ်ဳပ္လို႔ ေခၚဆိုပါတယ္။ တရားလႊတ္ေတာ္မွာ တရားသူႀကီးခ်ဳပ္ အပါအ၀င္ အမ်ားဆံုး အဖြဲ႕၀င္ ၇ ဦးထိ ခန္႔ႏိုင္ပါတယ္။ (ပုဒ္မ ၃၀၈)

တရားသူႀကီးခ်ဳပ္ခန္႔အပ္ျခင္း

တိုင္းေဒသႀကီး သို႔မဟုတ္ ျပည္နယ္တရားသူႀကီးခ်ဳပ္ကို သက္ဆိုင္ရာ လႊတ္ေတာ္ရဲ႕ သေဘာတူညီခ်က္နဲ႔ ခန္႔အပ္ပိုင္ခြင့္ရွိသူက (၁) ဦးတည္းရွိပါတယ္။ ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတပဲျဖစ္ပါတယ္။  သူဟာ ျပည္ေထာင္စုတရားသူႀကီးခ်ဳပ္၊ သက္ဆိုင္ရာ တိုင္းေဒသႀကီး သို႔မဟုတ္ ျပည္နယ္၀န္ႀကီးခ်ဳပ္တို႔နဲ႔ ညႇိႏိႈင္းၿပီး ဘယ္သူ႔ကို တရားသူႀကီးခ်ဳပ္အေနနဲ႔ ခန္႔ခ်င္ပါတယ္ဆိုၿပီး သက္ဆိုင္ရာလႊတ္ေတာ္ကို ပို႔ရပါမယ္။ ၀န္ႀကီးခ်ဳပ္က ေတာ့ ျပည္ေထာင္စုတရားသူႀကီးခ်ဳပ္နဲ႔ ညိႇႏိႈင္းၿပီး ဘယ္သူေတြကို တရားသူႀကီးအေနနဲ႔ ခန္႔ခ်င္ပါတယ္ဆိုၿပီး သက္ဆိုင္ရာလႊတ္ေတာ္ကို ပို႔ရပါတယ္။ ထံုးစံအတိုင္း အရည္အခ်င္းနဲ႔မျပည့္စံုေၾကာင္း အထင္အရွားမျပႏိုင္ဘူး ဆိုရင္ သက္ဆိုင္ရာလႊတ္ေတာ္က ျငင္းပိုင္ခြင့္မရွိပါဘူး။ ဒီလိုနည္းနဲ႔ သမၼတက ခန္႔အပ္တဲ့ တရားသူႀကီးခ်ဳပ္နဲ႔ ၀န္ႀကီးခ်ဳပ္ကခန္႔အပ္တဲ့ တရားသူႀကီးေတြစုေပါင္းၿပီး တိုင္းေဒသႀကီးတရားလႊတ္ေတာ္ သို႔မဟုတ္ ျပည္နယ္ တရားလႊတ္ေတာ္ဆိုၿပီး ျဖစ္ေပၚလာပါတယ္။ သူတို႔ေတြရဲ႕ ရာထူးသက္တမ္းကေတာ့ စြပ္စြဲျပစ္တင္ခံရတာမ်ိဳး၊ ကိုယ္စိတ္ႏွစ္ပါး တစ္ခုခုခ်ိဳ႕ယြင္းတာမ်ိဳး မျဖစ္ဘူးဆိုရင္ အသက္ ၆၅ ႏွစ္ျပည့္သည္ထိ တာ၀န္ ထမ္းေဆာင္ခြင့္ရွိပါတယ္။

တိုင္းေဒသႀကီးတရားလႊတ္ေတာ္ သို႔မဟုတ္ ျပည္နယ္တရားလႊတ္ေတာ္ ႀကီးၾကပ္မႈေအာက္မွာမွ ခရိုင္တရားရံုးေတြ၊ ၿမိဳ႕နယ္တရားရံုးေတြ၊ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ေဒသတရားရံုးေတြနဲ႔ ဥပေဒအရ တည္ေထာင္ထားေသာ အျခားတရားရံုးေတြ တည္ရွိရပါတယ္။ ပုဒ္မ ၂၉၃ အရ တပ္မေတာ္သားေတြကို တရားစီရင္ရန္အတြက္ကေတာ့ စစ္ဘက္ဆိုင္ရာ တရားရံုးမ်ား သီးသန္႔တည္ရွိေနမွာျဖစ္ပါတယ္။

နိဂံုးခ်ဳပ္အေနနဲ႔ လက္ရွိဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒဟာ ျပည္ေထာင္စုအာဏာနဲ႔ တိုင္းေဒသႀကီး သို႔မဟုတ္ ျပည္နယ္ေတြရဲ႕ အာဏာေတြကို ႏႈိင္းယွဥ္ရင္ ျပည္ေထာင္စုရဲ႕အာဏာဟာ ပိုမိုမ်ားျပားလြန္းေနပါေသးတယ္။ ၀န္ႀကီးခ်ဳပ္ကို သမၼတက ခန္႔အပ္တာမ်ိဳး၊ ဇယား(၂)အရ ဥပေဒျပဳပိုင္ခြင့္အာဏာ အနည္းငယ္ပဲ ရွိတာမ်ိဳး၊ အခြန္အေကာက္ပိုင္းဆိုင္ရာမွာ တိုင္းေဒသႀကီး သို႔မဟုတ္ ျပည္နယ္ဘက္က ေ၀စုနည္းတာမ်ိဳးေတြ ရွိေနပါေသးတယ္။ ျပည္သူေတြဘက္ကၾကည့္ရင္လည္း သူတုိ႔မဲထည့္လိုက္တဲ့ သက္ဆိုင္ရာ လႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္ေတြဟာ ကိုယ့္ေဒသကို အုပ္ခ်ဳပ္မယ့္ ၀န္ႀကီးခ်ဳပ္ကို ေရြးခ်ယ္ခြင့္မရေသးတာ၊ တရားသူႀကီးခ်ဳပ္ကို ေရြးခ်ယ္ခြင့္မရေသးတာေတြ ရွိေနပါေသးတယ္။ သို႔ေပမယ့္ ၀န္ႀကီးခ်ဳပ္ကိုျဖစ္ေစ၊ ၀န္ႀကီးကိုျဖစ္ေစ၊ တရားသူႀကီးေတြကိုျဖစ္ေစ ရာထူးမွရပ္စဲေစရန္ စြပ္စြဲျပစ္တင္မႈျပဳလုပ္လိုလွ်င္ေတာ့ ျပည္သူေတြကတင္ေျမႇာက္ထားတဲ့ သက္ဆိုင္ရာတိုင္းေဒသႀကီး သို႔မဟုတ္ ျပည္နယ္လႊတ္ေတာ္အမတ္ စုစုေပါင္းရဲ႕ ေလးပံုတစ္ပံုက စြပ္စြဲျပစ္တင္မႈ ျပဳလုပ္ႏိုင္တာေၾကာင့္ တိုင္းေဒသႀကီး သို႔မဟုတ္ ျပည္နယ္အဆင့္ရဲ႕ အာဏာသံုးရပ္ျမစ္ဖ်ားခံျခင္းဟာ ျပည္သူ႔ထံမွသာျဖစ္ေၾကာင္း နိဂံုးခ်ဳပ္လိုက္ရပါတယ္။

Comments

Popular posts from this blog

ေဖာက္ျပန္ျခင္းနဲ႔ေနာက္ဆက္တြဲ

တင္ဒါ ကႀကီး ခေကြး

မအိမ္ကံ Review