ယာဥ္စည္းကမ္းမ်ားအသက္ဝင္ဖို႔ ဒါေတြလိုတယ္


လူတစ္ခ်ိဳ႕က ေၾကာက္လို႔ လုိက္နာတယ္။ လူတစ္ခ်ိဳ႕ကေတာ့ အာဏာပိုင္ေတြရဲ႕အမိန္႔ကို ေလးစားလို႔ လိုက္နာၾကတယ္။ ဒါေပမယ့္ တကယ္တမ္းက အဲဒီထက္ပိုပါတယ္။
ႏိုင္ငံတကာက သုေတသနပညာရွင္ေတြက လူေတြ ဘာေၾကာင့္ စည္းကမ္းေတြကို လိုက္နာၾကသလဲ ဆိုတာနဲ႔ပတ္သတ္ၿပီး သုေတသနျပဳရာမွာ မ်ားေသာအားျဖင့္ ေအာက္ပါအခ်က္ႏွစ္ခ်က္ေၾကာင့္ဆုိၿပီး ေျဖဆိုၾကပါတယ္။

(၁) ​ျပစ္ဒဏ္မ်ားႏွင့္ ေနာက္ဆက္တြဲမ်ားကို ေရွာင္ရွားလိုျခင္း
​ဒီႏိုင္ငံမွာဆိုရင္ေတာ့ ယာဥ္ထိန္းရဲေတြ ရွိတဲ့အခ်ိန္မွာ ဆိုင္ကယ္စီးဦးထုပ္မေဆာင္းဘဲ ဆိုင္ကယ္စီးဖို႔ ေၾကာက္ရြံ႕ၾကသလိုမ်ိဳးပါ။ ဒီေၾကာက္ရြံ႕မႈမ်ိဳးက ဆိုင္ကယ္စီးရင္ ဦးထုပ္ေဆာင္းျခင္းဟာ မွန္ကန္တယ္ဆိုတဲ့ အေတြးအေခၚယူဆခ်က္ေၾကာင့္မဟုတ္ဘဲ ဦးထုပ္မေဆာင္းဘဲဆိုင္ကယ္စီးတာကို ယာဥ္ထိန္းရဲေတြ႕ရင္ အဖမ္းခံရ ႏိုင္တယ္ဆိုတာနဲ႔ အစျပဳပါတယ္။ အဖမ္းခံရမွာေၾကာက္တဲ့အတြက္၊ ဒဏ္ေငြေဆာင္ရမွာေၾကာက္တဲ့အတြက္ အဆိုပါ ျပည္သူဟာ ဆိုင္ကယ္စီးရင္ ဦးထုပ္ေဆာင္းပါေတာ့တယ္။ တစ္နည္းအားျဖင့္ အဆိုပါစည္းကမ္းကို လိုက္နာျခင္းဟာ သူ႔ရဲ႕အခ်ိန္ေတြ၊ သူ႔ရဲ႕ေငြေတြစတဲ့ ဆံုးရံႈးမွာကို ႀကိဳတင္ကာကြယ္ျခင္းသာျဖစ္ပါတယ္။ သုိ႔ေပမယ့္ ႏိုင္ငံအေတာ္ မ်ားမ်ားမွာ ဒီနည္းလမ္းကသာ အလုပ္ျဖစ္တာကို ေတြ႕ရပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ အာဏာပိုင္ေတြအေနနဲ႔ သတ္မွတ္လိုက္တဲ့ ဒဏ္ေၾကးေငြ သို႔မဟုတ္ ျပစ္ဒဏ္မ်ားဟာ ျပည္သူလူထုကို ဝန္ထုပ္ဝန္ပိုး အလြန္အမင္းျဖစ္ေစတာမ်ိဳး မျဖစ္သင့္သလို ဒဏ္ေၾကးေငြအလြန္နည္းပါးပါကလည္း ျပည္သူက စည္းကမ္းကို ေပ်ာ္ေပ်ာ္ႀကီး ခ်ိဳးေဖာက္ၿပီး ဒဏ္ေငြကိုသာ ေဆာင္ၾကတာမ်ိဳးလည္း ျဖစ္ေစႏိုင္ပါတယ္။ ဒါ့အျပင္ စည္းကမ္းခ်ိဳးေဖာက္တဲ့သူေတြကို အခ်ိန္ျပည့္ ေစာင့္ၾကည့္ဖို႔က အလြန္အေရးႀကီးပါတယ္။ မံုရြာၿမိဳ႕မွာ ဆိုင္ကယ္ဦးထုပ္ဖမ္းသလို ဒီေန႔ဖမ္းလိုက္၊ ေနာက္ရက္က် သူတို႔မဟုတ္တဲ့အတိုင္း လမ္းေထာင့္က ယာဥ္ထိန္းရဲကင္းထဲမွာ ဖုန္းထိုင္ပြတ္ၿပီး ကိုယ္နဲ႔မဆိုင္သလိုေနလိုက္ဆိုတဲ့ ပံုစံမ်ိဳးနဲ႔ေတာ့ စည္းကမ္းကို လူေတြအၿမဲတေစ လိုက္နာဖို႔ဆိုတာ လံုးဝမျဖစ္ႏုိင္ပါဘူး။ ေက်ာကၠာလမ္းကို ဆိုင္ကယ္လမ္းနဲ႔ ကားလမ္း ခြဲျခားေမာင္းခိုင္းမယ္ဆိုတာကလည္း ထို႔အတူပါပဲ။ တစ္နည္းအားျဖင့္ ေကာက္ရိုးမီးေတြဟာ အလုပ္မျဖစ္ပါဘူး။
(၂) ​စည္းကမ္းမ်ားသည္ သဘာဝက်ၿပီး တရားမွ်တသည္ဟု ထင္ျမင္ျခင္း
​အေနာက္ႏိုင္ငံက ဇာတ္လမ္းေတြထဲမွာ ညနက္သန္းေခါင္ ဘယ္သူမွ မရွိတဲ့အခ်ိန္ေတာင္မွ မီးနီလင္းတဲ့အခ်ိန္မွာ ကားကိုရပ္ၿပီး မီးစိမ္းမွ ကားေမာင္းတဲ့ ဇာတ္ဝင္ခန္းေတြလိုမ်ိဳး ေတြ႕ဖူးၾကမွာပါ။ အလားတူမ်ိဳးပဲ လမ္းေဘးတြင္အမိႈက္မပစ္ရဆိုတဲ့ စည္းကမ္းခ်က္ရွိမယ္။ အဆိုပါစည္းကမ္းကို လိုက္နာသူေတြတစ္ခ်ိဳ႕ဟာ သူတို႔ကို ဖမ္းဆီးအေရးယူမယ့္သူ မရွိမယ့္အခ်ိန္ေတာင္မွ လမ္းေဘးမွာ အမိႈက္ပစ္ဖို႔ ဝန္ေလးၾကပါလိမ့္မယ္တဲ့။ ဘာေၾကာင့္လဲဆိုေတာ့ လမ္းေဘးမွာ အမိႈက္မပစ္ရဆိုတဲ့ စည္းကမ္းဟာ သဘာ၀က်တယ္၊ ဒီၿမိဳ႕ႀကီး သာယာလွပေရးအတြက္ ဒီစည္းကမ္းဟာ တကယ္လိုအပ္တဲ့စည္းကမ္းဆိုၿပီး အဆိုပါျပည္သူေတြက လက္ခံထားလို႔ပါဆိုၿပီး သုေတသနရလာဒ္တစ္ခုက ဆိုပါတယ္။ တစ္နည္းအားျဖင့္ အဆိုပါျပည္သူေတြဟာ တာဝန္သိစိတ္ရွိေသာ၊ အသိဥာဏ္ရွိေသာ ျပည္သူေတြ ျဖစ္သြားၾကပါၿပီ။ အလြယ္ေျပာရရင္ေတာ့ ႏိုင္ငံႀကီးသား ပီသသြားၾကပါၿပီ။ သို႔ေပမယ့္ ျပည္သူအားလံုး ႏိုင္ငံႀကီးသားပီသဖို႔ဆိုတာ တစ္ဦးခ်င္းစီရဲ႕ ပညာအရည္အခ်င္းနဲ႔ အေတြးအေခၚအေပၚမွာ မူတည္ေနတဲ့အတြက္ ခက္ခဲၿပီး အခ်ိန္ယူရဦးမွာျဖစ္ပါတယ္။ ဒီယူဆခ်က္ရဲ႕ ဆန္႔က်င္ဘက္ကေတာ့ စည္းကမ္းေတြဟာ သဘာဝမက်ဘူး၊ တရားမမွ်တဘူးဟု ျပည္သူလူထုက ထင္ျမင္ယူဆ လိုက္ပါက အဆိုပါစည္းကမ္းေတြဟာ လိုက္နာမည့္သူမရွိေသာစည္းကမ္းမ်ား (သို႔မဟုတ္) စည္းကမ္းအေသမ်ား ျဖစ္သြားေလ့ရွိပါတယ္။ ဥပမာအားျဖင့္ ရပ္ကြက္တစ္ခုမွာ အမိႈက္ပစ္စရာေနရာ တစ္ခုတည္းရွိမယ္၊ အဆိုပါ ေနရာကို အမိႈက္ကန္၊ အမိႈက္က်င္း ျပဳလုပ္ေပးရမည့္အစား ဤေနရာတြင္ အမိႈက္မပစ္ရ ဆိုၿပီး သတိေပးစာသားအနီႀကီးနဲ႔ စည္းကမ္းထုတ္လိုက္ရင္ အဆိုပါစည္းကမ္းဟာ စည္းကမ္းအေသ ျဖစ္သြားပါၿပီ။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ႏိုင္ငံမွာ လက္ရွိ အခ်ိန္အထိ စည္းကမ္းအေသမ်ား၊ ဥပေဒအေသမ်ား မ်ားစြာ က်န္ရွိေနပါေသးတယ္။ ေနာက္ထပ္ စည္းကမ္းအေသေတြ၊ ဥေပဒအေသေတြ ထပ္ၿပီး ေမြးဖြားမလာဖို႔ဆိုတာက အုပ္ခ်ဳပ္ေရးမ႑ိဳင္၊ ဥပေဒျပဳေရး မ႑ိဳင္က တာဝန္ရွိသူေတြရဲ႕ အရည္အခ်င္းေတြေပၚမွာ မူတည္ေနပါတယ္။
​အထက္ေဖာ္ျပပါအခ်က္ႏွစ္ခ်က္ဟာ ယခင္ရာစုႏွစ္မ်ားစြာကတည္းက ေတြ႕ရွိခဲ့တဲ့အခ်က္္မ်ား ျဖစ္ပါတယ္။ လြန္ခဲ့တဲ့ႏွစ္အနည္းငယ္ကေတာ့ ခ်ီကာဂိုတကၠသိုလ္က ပေရာ္ဖက္ဆာ ရစ္ခ်က္မက္အဒမ္ဆိုသူက စည္းကမ္းေတြ အလုပ္လုပ္ပံုနဲ႔ပတ္သတ္ၿပီး သီအိုရီအသစ္ေတြ ေဖာ္ထုတ္ခဲ့ပါတယ္။ သူရဲ႕အဆိုအရ ျပည္သူကို ေဘးဥပဒ္မျဖစ္ႏိုင္ေအာင္ ၾကားခံအျဖစ္ ေဆာင္ရြက္ေပးႏိုင္တဲ့စည္းကမ္းဥပေဒမ်ားနဲ႔ ေဘးထြက္ဆိုးက်ိဳးမ်ားကို မီးေမာင္းထိုးျပႏိုင္တဲ့စည္းကမ္းေတြကသာ အလုပ္ျဖစ္တဲ့စည္းကမ္းေတြျဖစ္ေၾကာင္း ထုတ္ေဖာ္ခဲ့ပါတယ္။
(က)​ စည္းကမ္း၊ ဥပေဒမ်ားသည္ ျပည္သူကို ေဘးဥပါဒ္မျဖစ္ႏိုင္ေအာင္ ၾကားခံအျဖစ္ေဆာင္ရြက္ေပးႏိုင္ျခင္း
​မက္အဒမ္ရဲ႕အဆိုအရ စည္းကမ္းေတြ၊ဥပေဒေတြဟာ ျပည္သူေတြအေနနဲ႔ ပဋိပကၡေတြ၊ အျခား မေမွ်ာ္လင့္ ႏိုင္တဲ့ေဘးထြက္ဆိုးက်ိဳးေတြကို ေရွာင္ရွားႏိုင္္ေစဖို႔ ၾကားခံအေနနဲ႔ ကူညီေပးႏိုင္တယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။ သူက ဥပမာတစ္ခုကို ထုတ္ျပပါတယ္။ တစ္လမ္းေမာင္းကိစၥျဖစ္ပါတယ္။ ဒဏ္ရိုက္တာေတြ၊ ဖမ္းဆီးတာေတြ မရွိဘူးဆိုရင္ေတာင္မွ တစ္လမ္းေမာင္းဆိုၿပီး ဆိုင္းဘုတ္တပ္ထားတဲ့ လမ္းကို လမ္းေျပာင္းျပန္ ဝင္လာဖို႔ဆိုရင္ အဲဒီလူဟာ အေတာ္ေလး ရူးသြပ္ေနမယ့္သူပဲျဖစ္မွာလို႔ သူက ဆုိပါတယ္။ ပံုမွန္အားျဖင့္ လူေတြဟာ တစ္လမ္းေမာင္း သေကၤတကို ေတြ႕ၿပီဆိုရင္ ေဘးနားမွာ ယာဥ္ထိန္းရဲမရွိရင္ေတာင္မွ စည္းကမ္းကို ေသေသဝပ္ဝပ္ လိုက္နာေလ့ ရွိၾကပါတယ္။ ဘာေၾကာင့္လဲဆိုေတာ့ တစ္လမ္းေမာင္းထဲဲကို လမ္းေျပာင္းျပန္ ေမာင္းဝင္လာၿပီးမွ ဟိုဘက္က လာတဲ့ကားနဲ႔ လမ္းမထက္မွာ မ်က္ႏွာခ်င္းဆိုင္ ကားခ်င္းတိုက္ႏိုင္မယ့္အႏၱရာယ္ကို ဘယ္သူမွ မလိုခ်င္ပါဘူး။ ဒါေၾကာင့္ စည္းကမ္း၊ဥပေဒေတြဟာ ျပည္သူကို ေဘးဥပါဒ္မျဖစ္ႏိုင္ေအာင္ ေဆာင္ရြက္ေပးႏိုင္ေလေလ၊ အဲဒီ စည္းကမ္းဥပေဒေတြက အလုပ္ျဖစ္ေလေလပဲဆုိၿပီး မက္စ္အဒမ္က ေျပာခဲ့တာပါ။
(ခ) ​စည္းကမ္း၊ဥပေဒမ်ားသည္ ေဘးထြက္ဆိုးက်ိဳးမ်ားကို မီးေမာင္းထိုးျပႏိုင္ျခင္း
​မက္အဒမ္ရဲ႕ ဒုတိယအဆိုအရ အသက္ဝင္တဲ့ စည္းကမ္း၊ဥပေဒေတြဟာ လူေတြ အႏၱရာယ္ျဖစ္ေစႏိုင္တဲ့ အခ်က္ေတြကို မီးေမာင္းထုိးျပၿပီး လူေတြရဲ႕အမူအက်င့္ကို ျမွင့္တင္ေပးႏိုင္တယ္လို႔ဆုိပါတယ္။ လူေတြဟာ မိမိ ေဘးပတ္ဝန္းက်င္ကလူေတြရဲ႕ ယံုၾကည္မႈအေပၚမွာ အေျခခံၿပီး မိမိရဲ႕ ကိုယ္ပိုင္ယံုၾကည္မႈဆိုတာျဖစ္တည္လာသကဲ့သို႔ လူေတြရဲ႕ ယံုၾကည္မႈေျပာင္းလဲျခင္းနဲ႔အတူ သူတို႔ရဲ႕ ေနထိုင္ေျပာဆိုျပဳမူဆက္ဆံပံု ေျပာင္းလဲမႈေတြကို ျဖစ္ေပၚေစပါတယ္။
​မက္အဒမ္က ေဆးလိပ္ေသာက္ျခင္းကို တားျမစ္တာနဲ႔ပတ္သတ္ၿပီး ဥပမာေပးပါတယ္။ ေဆးလိပ္ေသာက္ျခင္းဟာ က်န္းမာေရးကို ထိခိုက္ေစတယ္ဆိုတာကို ဥပေဒျပဳသူေတြက သိလာသလို ျပည္သူလူထုၾကမွာလည္း က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔ သိရွိလာၾကတဲ့အခါမွာ ေဆးလိပ္ေသာက္ျခင္းကို တားျမစ္တဲ့ဥပေဒေတြ ထြက္ေပၚလာပါတယ္။ အဆိုပါဥပေဒထြက္ေပၚလာတဲ့အခါမွာ ေဆးလိပ္မေသာက္သံုးမ်ားဟာ ေဆးလိပ္ ေသာက္ျခင္းကို ပိုမိုဆန္႔က်င္လာၾကၿပီး ေဆးလိပ္ေသာက္သံုးသူမ်ားကိုလည္း ခြဲျခားဆက္ဆံမႈေတြ ျပဳလုပ္လာၾကပါတယ္။ ထိုအခ်ိန္မွာ ေဆးလိပ္ေသာက္သံုးသူမ်ားအား သူတို႔ကို ခြဲျခားဆက္ဆံခံရတာေတြ၊ လူရာ မသြင္းတာေတြကေန ရုန္းထြက္ဖို႔အတြက္ ေဆးလိပ္ေသာက္ျခင္းကို ရပ္တန္႔ပစ္တာ စသည္ျဖင့္ သူတို႔ရဲ႕ အျပဳအမူ ကို ေျပာင္းလဲမႈေတြကို စတင္ၾကပါလိမ့္မယ္လို႔ ဆိုထားပါတယ္။ ဒါဟာ သီအိုရီတစ္ခု ျဖစ္ပါတယ္လို႔ မက္အဒမ္က သံုးသပ္ထားပါတယ္။
​သို႔ေပမယ့္ လူအမ်ားစုဟာ ေဆးလိပ္ေသာက္ျခင္းကို လက္ခံထားပါက အဆုိပါ သီအိုရီက အလုပ္ျဖစ္္မွာမဟုတ္ဘူးလို႔ ဝန္ခံထားပါတယ္။ “ေဆးလိပ္ေသာက္ျခင္းရဲ႕ဆိုးက်ိဳးေတြနဲ႔ ပတ္သတ္ၿပီး အျငင္းပြားမႈေတြ၊ ျငင္းခံုမႈေတြ ျဖစ္လာၿပီဆိုေတာ့မွ ဒီသီအိုရီက အလုပ္ျဖစ္ပါလိမ့္မယ္” ဆုိၿပီး မက္အဒမ္က ေျပာပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္လည္း အခ်ိဳ႕စည္းကမ္းေတြ၊ဥပေဒေတြ အသက္ဝင္ဖို႔ဆိုတာက လူထုက အလိုလို နာခံမႈကို ေစာင့္စားမေနဘဲ မနာခံပါက ျပစ္မႈျပစ္ဒဏ္ဘယ္ေလာက္ဆုိၿပီး သတ္မွတ္ခ်က္ေတြ လိုအပ္ေနတာပါ။
​စည္းကမ္းတားျမစ္ခ်က္ေတြကို လိုက္နာေစဖို႔အတြက္ ျပစ္မႈျပစ္ဒဏ္မ်ားနဲ႔ ၿခိမ္းေျခာက္ျခင္းဟာလည္း အလံုးစံု မွန္ကန္ၿပီး အလုပ္ျဖစ္တဲ့နည္းလမ္းမဟုတ္ဘူးလို႔လည္း အခ်ိဳ႕ေသာပညာရွင္မ်ားက ေထာက္ျပပါေသးတယ္။ အဆိုပါ ေတြးေခၚမႈဟာ စည္းကမ္းေဖာက္ဖ်က္သူအားလံုးကို တေျပးညီ ျပစ္မႈျပစ္ဒဏ္ မခ်မွတ္ႏိုင္တဲ့ အေျခအေနေတြမွာ ျဖစ္ေပၚလာတတ္ပါတယ္။ စည္းကမ္းတားျမစ္ခ်က္ကို ေဖာက္ဖ်က္တာျခင္းအတူတူ ေမာင္ျဖဴက လြတ္သြားၿပီး ေမာင္နီက ျပစ္ဒဏ္ခံရၿပီဆိုပါက လူထုက အဆုိပါစည္းကမ္းနဲ႔ျပစ္ဒဏ္အေပၚ ယံုၾကည္မႈ က်ဆင္းသြားေလ့ ရွိပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ စည္းကမ္းေဖာက္ဖ်က္သူအားလံုးကို ဖမ္းဆီးမိႏိုင္ဖို႔ လူထုရဲ႕ပူးေပါင္းပါဝင္မႈကို အာဏာပိုင္ေတြက အားကိုးရပါတယ္။ သတင္းေပးပါက ဆုေတာ္ေငြ ဘယ္ေလာက္ေပးမည္၊ စည္းကမ္းေဖာက္ဖ်က္သူ ေပးေဆာင္ရမည့္ ဒဏ္ေငြ၏ မည္မွ်ရာခိုင္ႏႈန္းကို တိုင္ၾကားသူအား ဆုခ်ီးျမွင့္မည္စသည့္ ျပည္သူကို မက္လံုးေပးတဲ့နည္းလမ္းမ်ားျဖင့္ ျပည္သူအမ်ား စည္းကမ္းလိုက္နာေအာင္ ျပည္သူအခ်င္းခ်င္း ထိန္းေက်ာင္းသည့္စနစ္မ်ားသည္လည္း ယေန႔ေခတ္အခါတြင္ ပိုမိုတြင္က်ယ္လာေနၿပီျဖစ္ပါတယ္။
ေဇာ္သူရိန္ထြန္း
မံုရြာေဂဇက္
အတဲြ ၂၊ အမွတ္ ၃၉

Comments

Popular posts from this blog

ေဖာက္ျပန္ျခင္းနဲ႔ေနာက္ဆက္တြဲ

တင္ဒါ ကႀကီး ခေကြး

မအိမ္ကံ Review